سفریکا بلاگ
safarika blog
ویزای شینگن چیست

ویزای شینگن چیست؟ مزایا+ قیمت+ شرایط+ مدارک لازم

ویزای شینگن چیست؟

اگر سرمایه گذار هستید و یا به هر دلیلی قصد مهاجرت دارید و حتی اگر به صورت موردی در خصوص مهاجرت جست و جویی انجام داده باشید، حتماً واژه ویزای شینگن به گوشتان خورده است. شاید حس کنجکاوی شما باعث شده باشد که اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کرده باشید و یا اینکه بی تفاوت از کنار آن رد شده باشید. در هر صورت این مقاله کمک تان می کند تا اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه ویزای شینگن چیست؟ کسب کنید و یا به داشته هایتان در این زمینه اضافه کنید. پیشنهاد می کنم تا پایان همراه ما باشید.

در اولین پاسخ به پرسش ویزای شینگن چیست؟ می توان گفت این واژه منطقه ای در اروپا گرفته شده که بر اساس آن 26 کشور محدودیت های مرزی خود را حذف کرده اند تا به شهروندانی که شرایط لازم را دارند، امکان مسافرت آزادانه و بدون محدودیت داده شود. در حقیقت چنانچه فردی شرایط لازم را داشته باشد و توانسته باشد کارت و یا پاسپورت شینگن را دریافت کرده باشد، دیگر نیازی به ویزا نخواهد داشت.

بد نیست روی این اصطلاح تمرکز بیشتری نشان دهیم. شینگن واژه ای است که به راحتی عنوان می شود اما تلفظ صحیح آن Schengen zone می باشد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید این نام از نام دهکده ای در لوکزامبورگ گرفته شده است. جالبتر اینکه کشور لوکزامبورگ در سال 1985 بر اساس یک قرارداد بین المللی به وجود آمد و از آن زمان به بعد شینگن ماندگار شد.

اگر به طور جد این موضوع را دنبال می کنید، احتمالاً اولین موضوعی که ذهنتان را درگیر می کند می تواند این باشد که چه کشورهایی جزء حوزه شینگن به شمار می روند. حوزه شینگن اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در بر می گیرد اما همینجا خاتمه پیدا نمی کند چرا که کشورهای دیگری نظیر کرواسی، بلغارستان، رومانی و قبرس و ایرلند هم ممکن است به این حوزه ملحق شوند.

در تکمیل پاسخ به سوال ویزای شینگن چیست؟ بهتر است از این موضوع تعجب نکنید اگر برخی از کشورها خارج از محدوده اتحادیه اروپا باشند. در واقع آن ها کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند سوئیس، نروژ، ایرلند، لیختن اشتاین را شامل می شوند.  اما در این قسمت 26 کشور عضو شینگن را نیز به شما معرفی می کنیم.

جمهوری چک، بلژیک، اتریش، فنلاند، استونی، فرانسه، آلمان، دانمارک، مجارستان، یونان، ایتالیا، ایسلند، مالت، لوگزامبورگ، لتونی، لیتوانی، نروژ، هلند، پرتغال، لهستان، اسپانیا، سوئیس، سوئد، لیختن اشتاین، اسلوونی، اسلواکی کشورهایی هستند که در حوزه شینگن قرار دارند.

امروزه منطقه شینگن به عنوان یکی از مناطق توریستی به شمار می رود و سالانه افراد زیادی با عنوان گردشگر به آن منطقه ورود پیدا کرده و از مکان های جذاب و دیدنی آن بازدید می کنند.

ویزای شینگن چیست
ویزای شینگن چیست

دلایل سفر به حوزه شینگن

افراد بنا به دلایل مختلف می توانند این سفر به یادماندنی را تجربه کنند. کار، تحصیل، توریستی و گردشگری و انجام فعالیت تجاری و حتی توقف موقت و کوتاه، از جمله اهداف افراد برای ورود به خاک شینگن است.

ارزش ویزای شینگن

این ویزا ارزش بالایی دارد و از طرف هر کدام از کشورهای عضو حوزه شینگن برای مخاطب صادر شده باشد، این امکان را به او می دهد تا در مدت زمان اعتبار ویزا، به صورت آزادانه و بدون بروز هیچ مشکلی بتواند به کلیه کشورهایی که پیش از این از آن یاد شد مسافرت کند. البته این نکته حائز اهمیت است که ویزاهای صادر شده از کشورها یکسان نیستند و هر کدام مدت زمان اعتبار متفاوتی دارد، در نتیجه چنانچه قصد مسافرت دارید، حتماً از جزئیات مدت زمان اعتبار ویزاهای انواع کشورهای عضو حوزه شینگن مطلع شوید.

انواع ویزای شینگن

اینکه به چه دلیل قصد سفر دارید، نوع ویزای شما را تعیین می کند و به طور کلی این ویزا به 3 صورت ویزای اتحادیه شنگن یا Uniform Schengen Visa  (USV)، ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای یا Limited territorial validity visa  (LTV) و ویزای ملی یا National Visa تقسیم بندی می شود که در ادامه به منظور ملموس شدن موضوع و آشنایی با هر بخش از موضوعات ویزای شینگن چیست، در خصوص هر کدام به اختصار توضیحاتی را بیان می کنیم.

از ویزای اتحادیه شینگن شروع می کنیم که از آن به عنوان مجوز گردشگری اروپا یاد می شود. در واقع دارنده این ویزا این امتیاز را دارد که هر 6 ماه یک بار به مدت90 روز به کشورهای عضو اتحادیه شینگن مسافرت کند و یا برای مدت معلومی در آن اسکان داشته باشد. نکته مهم در این نوع ویزا این است که از زمان ورود شما، مدت زمان اقامت محاسبه می شود. در این میان هدف دارنده ویزا هم بی تاثیر نیست و نوع ویزا بر اساس آن به سه دسته A و B و Cتعریف و تعیین می شوند.

آشنایی با ویزای شینگن نوع A

ویزای نوع A، صرفاً به عنوان ویزای ترانزیتی  در نظر گرفته می شود و به فرد اجازه می دهد که در زمان توقف فرودگاهی، در یکی از فرودگاه های کشورهای حوزه شینگن پرواز خود را تغییر دهد و به برنامه ریزی سفر به کشور دیگر در حوزه شینگن را داشته باشد. فراموش نکنید که این ویزا تنها برای یک توقف اعتبار دارد.

اگر بخواهید مجدداً ویزای ترانزیت دریافت کنید، ویزای شینگن نوع C کاربرد خواهد داشت. از طرف دیگر اگر نیاز باشد فرودگاه خود را تعویض کنید، باز هم از این نوع ویزا می توانید استفاده کنید.

ویزای شینگن چیست
ویزای شینگن چیست

افرادی که صلاحیت دریافت ویزای ترانزیت نوع C را ندارند

در ادامه موضوع ویزای شینگن چیست؟ به این نکته نیز توجه داشته باشید که همه افراد صلاحیت و شرایط دریافت ویزای ترانزیت نوع C را ندارند و فردی که دارای یک پاسپورت دیپلماتیک باشد، شهروند سوئیس باشد، عضوی از یک خانواده اتحادیه اروپا باشد، نام او در لیست پرسنلی باشد که تحت قرارداد کنوانسیون شیکاگو در هواپیمایی بین المللی باشد، دارای ویزای معتبر حوزه شینگن، اروپا و مناطق اقتصادی اروپا،  ژاپن، کانادا و سا آمریکا باشد، دارای مجوز معتبر اقامت صادر شده از حوزه شینگن، مناطق اقتصادی EEA و EU، اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، شهرداری آندورا، ایالت متحده آمریکا و سن مارینو باشد

  آشنایی با ویزای شینگن نوع B

این ویزا نیز در دسته ویزای ترانزیت قرار دارد و بر اساس آن به دارنده ویزا اجازه داده می شود تا ظرف مدت 5 روز به وسیله قطار و یا خودرو از خاک چندین کشور عبور کند و خود را به کشوری خارج از محدوده شینگن برساند.

آشنایی با ویزای شینگن نوع C

این نوع ویزا با هدف مسافرت کوتاه به حوزه شینگن برای متقاضی صادر می شود. متقاضی با داشتن این نوع ویزا تا پایان اعتبار آن می تواند به منظور اهداف گردشگری، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، بازدید از آشنایان در 26 کشور عضو اتحادیه شینگن اقامت داشته باشد که به سه صورت ویزای سینگل شینگن و یا یک بار ورود، ویزای شینگن دو بار ورود، ویزای شینگن چند بار ورود یا مالتیپل.

در ویزای یک بار ورود همان طور که از نام آن مشخص است، تنها یک بار و برای ورود به یک کشور، اجازه استفاده از آن را دارید و بعد از خروج منقضی می شود اما در طول حضور می توانید به سایر کشورهای شینگن سفر کنید. ویزای دو بار ورود نیز بی شباهت با یک بار ورود نیست اما اگر این بازه زمانی به 180 روز برسد مسافر اجازه دارد دو بار به کشوری در ناحیه شینگن سفر کند و این موضوع مشمول محدودیت زمانی می شود.

اما بهترین حالت ویزا مولتی شینگن است که امکان چند بار ورود و خروج را به مسافر می دهد. فراموش نکنید ویزای مولتی هم بدون ایراد نیست و برای آن بازه زمانی تعیین شده است. بر اساس این نوع ویزا مسافر اجازه دارد به مدت 90 روز به ازای هر 6 ماه در حوزه شینگن حضور داشته باشد و در آن تردد کند.

آشنایی با ویزای LTV

در این میان شاید نام ویزای LTV را هم شنیده باشید. این نوع ویزا برای زمان های اضطراری است. معمولاً موارد انسان دوستانه در این دسته قرار می گیرد که به کرات مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مواردی که از این نوع ویزا استفاده می شود موضوع پناهندگی به منظور حمایت و تعامل با فرد است. همانطور که عنوان شد ویزای LTV برای موارد خاص است و به همین دلیل زمان خاصی را نمی توان برای آن در نظر گرفت و در واقع زمان با صلاحدید آفیسر و شرایط متقاضی در نظر گرفته می شود و می تواند به صورت ویزای ترانزیت و یا ویزای کوتاه مدت برای فرد صادر شود.

آشنایی با ویزای نوع D

ویزای فرانسه
ویزای شینگن چیست

پاسخ به سوال ویزای شینگن چیست؟ به قدری گسترده است که به همینجا ختم نمی شود ضمن اینکه شامل ویزاهای متعدد می شود و این تنوع، اختیارات و امتیازات زیادی را برای مسافران با شرایط مختلف قائل می شود به عنوان مثال ویزای شینگن نوع D سینگل، شامل افرادی می شود که قصد سفر درمانی دارند و این دوره درمان می تواند بازه خاصی را پوشش دهد.

از طرفی دیگر افرادی هستند که نیاز به چند بار ورود به حوزه شینگن دارند و امکان دریافت ویزای دیگر برای سفر به سایر کشورهای شینگن ندارند، برای این افراد ویزای شینگن نوع D مولتی تعریف شده است.

دانشجویانی که قصد شروع تحصیلات خود را دارند، دانشجویانی که به دنبال پروژه های نهایی و پایان نامه تحصیلی خود هستند، افراد متخصصی که با هدف آموزش و به اشتراک گذاری دانسته ها و تجارب خود به کشورهای حوزه شینگن مسافرت می کنند، شرایط جنگی و یا شرایط پزشکی که نیازمند حضور افراد برای مدتی مشخص می باشد، از جمله مواردی هستند که امکان استفاده از ویزای شینگن نوع D مولتی برای آن ها فراهم است.

مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزای شینگن

تمامی این نوع ویزاها نیازمند ارائه درخواست و مدارکی می باشد تا پس از طی فرآیندی به مرحله نهایی تایید درخواست شما برسد. مدارک ضروری، پاسپورت، شرایط سنی، سابقه سفر، تکمیل فرم های مرتبط، تمکن مالی، هدف از سفر و غیره از جمله مواردی است که لازم است مدارک مرتبط با آن توسط دارالترجمه تهیه و به مرکز مورد نظر ارائه شود.

اگر بخواهیم دقیق تر به این سوال جواب دهیم که مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای شینگن چیست؟ باید بگوییم: تکمیل فرم درخواست متقاضی، دو قطعه عکس بیومتریک، اصل و کپی شناسنامه، پاسپورت معتبر، پرینت گردش حساب مالی(برای 3 ماه اخیر)، مدارک مرتبط با ملک نظیر سند خانه و یا اجاره نامه، نامه تمکن مالی، موجودی حساب، مدارک مربوط به سند ازدواج، درخواست متقاضی، بلیط رفت و برگشت، ویزا یا دعوتنامه، بیمه مسافرتی،وجه نقد به مبلغ 60 الی 120 یورو اهم مدارک مورد نیاز است که بایستی به صورت کامل و جامع تهیه و جمع آوری شود.

این نوع مدارک با توجه به درخواست متفاوت خواهد بود چنانچه با هدف تحصیلی اقدام می کنید مدارک آموزشی مورد نیاز است و چنانچه با هدف تجاری قدم برداشته اید، مدارک مربوط به کسب و کار مانند دعوتنامه شرکت معتبر، قرارداد، فاکتورهای پرداخت شده، بلیط شرکت در سمینار کاری، گزارش سالانه فعالیت کاری شرکت، مدارک تأمین اجتماعی و غیره باید ارائه شود.

امیدواریم این مطالب آموزشی برای شما نیز مفید بوده باشد و پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کرده باشید، با توجه به گستردگی موضوع قطعاً ابهام های وجود دارد و یا سوالاتی بدون پاسخ می ماند که می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران متخصص و با تجربه ما در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

 

سوالت رو اینجا بپرس

ما در هر ساعتی پاسخگوی شما هستیم

× یوسفی هستم چطور میتونم کمکتون کنم؟