سفریکا بلاگ
safarika blog
اقامت یونان با خرید ملک

اقامت یونان با خرید ملک

اقامت یونان با خرید ملک

کشور یونان یکی از کشورهای زیبا و توریست‌پذیر جهان است. در این بین افراد زیادی نیز هستند که تمایل به مهاجرت به این کشور زیبا را دارند. یونان از جمله کشورهایی است که در یک دوره زمانی طولانی، دچار رکود اقتصادی بود اما امروزه این کشور با بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، پیشرفت‌های زیادی را در امر اقتصادی کسب کرده است. اقتصاد و کارآفرینی در یونان رونق یافته و این رکود کم‌کم در حال از بین رفتن است.

در طول این مدت با افزایش پتانسیل یونان برای جذب کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان مواجه بوده‌ایم. یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها در جهت فروش املاک و مستغلات در یونان است. در این مقاله قصد داریم در مورد اقامت یونان با خرید ملک صحبت کنیم.

بازار املاک در یونان

رکود طولانی مدتی که در یونان وجود داشت، باعث شده است که خرید ملک در یونان بسیار رقابتی شود. زیرا این رکود طولانی قیمت‌ ملک در یونان را بسیار کاهش داده است. از طرفی در سال‌های اخیر، اصلاحاتی در قوانین مهاجرتی یونان نیز رخ داده است. این اصلاحات ارتباط مستقیم با بحث املاک دارند که باعث ایجاد کارآفرینی در این کشور شده‌اند. در واقع در اثر این اصلاحات، اقامت یونان با خرید ملک، ممکن شده است.

البته در این خصوص علی‌رغم وجود رکود اقتصادی اخیر، موارد مثبت دیگری را باید در نظر داشت. این موارد تأثیر مثبتی در افزایش سرمایه‌گذاری خواهند داشت. مواردی مانند هزینه کم زندگی و پایین بودن آمار جرم و جنایت در این کشور که نکته بسیار مهمی است. این موارد نیز می‌توانند دلایل مهمی برای اقامت یونان با خرید ملک باشند. قوانین جدید، مربوط به مهاجرت و ادغام اجتماعی هستند. بر اساس این قوانین، فرد تبعه از یک کشور ثالث در صورت دارا بودن شرایطی می‌تواند ویزای طلایی یونان را داشته باشد.

بنا به گفته وزیر مهاجرت یونان، ۶۴۵ عدد ویزای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید.

یونان کشوری دموکراتیک است که در سال‌های اخیر اقتصاد آن نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. این کشور خوش آب و هوا و آفتابی، همه ساله مقصد بسیاری از اروپاییان است.

شرایط اقامت یونان با خرید ملک

برای اقامت یونان با خرید ملک، فرد باید دارای شرایطی باشد. در واقع داشتن این شرایط، صلاحیت فرد را تأیید خواهد کرد. پس از تأیید صلاحیت، مجوز اقامت ۵ ساله به فرد داده می‌شود. این اقامت قابل تمدید نیز خواهد بود. در این قسمت از مقاله به شرایط لازم برای اقامت یونان با خرید ملک و دریافت ویزای طلایی می‌پردازیم.

 

  • فرد باید با یک ویزای قانونی وارد یونان شده باشد. فرقی نمی‌کند که این ویزا از چه نوعی است. به هر حال یک ویزای قانونی و معتبر برای فرد مورد نیاز است. حتی اگر سند اقامتی فرد، اجازه تغییر هدف از اقامت را ندهد.
  • فرد مالکیت کامل املاک و مستغلات در یونان را داشته باشد. در صورتی که فرد در مالکیت ملک با شخصی شریک باشد، این شراکت نیز دارای شرایطی است. اگر ارزش ملک ۲۵۰٫۰۰۰ یورو باشد، شرکا باید زوجینی با سهام غیر قابل تقسیم باشند. اما اگر موارد دیگری از شراکت وجود داشته باشد، نرخ مالکیت هر مالک باید ۲۵۰٫۰۰۰ یورو باشد. در واقع فقط در این صورت است که اقامت یونان با خرید ملک، ممکن خواهد شد. البته این رقم احتمالا به مبلغ ۵۰٫۰۰۰ یورو افزایش پیدا خواهد کرد.

 

  • اگر شخص دارای مالکیت کامل املاک در یونان از طریق یک شخص حقوقی باشد نیز می‌تواند اقامت بگیرد. اما این موضوع در صورتی است که سهام آن به طور کامل، به شخص متقاضی اقامت تعلق داشته باشد.
  • اگر فرد با یک هتل اقامتی و یا اقامتگاه توریستی مبله برای اجاره، قراردادی ده ساله منعقد کرده باشد می‌تواند برای اقامت خود اقدام نماید. این شرط بر اساس بند ۲ ماده ۸ قانون ۴۰۰۲/۲۰۱۱ که در روزنامه دولت، سری اول شماره ۱۸۰ به چاپ رسیده بود، به ثبت رسیده است.
  • در صورتی که شخصی دارای قرارداد اشتراک زمانی باشد می‌تواند اقامت خود را دریافت کند.

البته تمامی این موارد در صورتی است که فرد یک بیمه‌نامه پزشکی که تحت حمایت کشور یونان باشد را خریداری نماید. همچنین متقاضی نباید هیچ گونه سابقه کیفری داشته باشد.

اقامت یونان با خرید ملک
اقامت یونان با خرید ملک

مزایای ویزای طلایی برای اقامت یونان با خرید ملک

دریافت ویزای طلایی برای اقامت یونان با خرید ملک تنها به مزایای مالی آن ختم نمی‌شود. در واقع ویزایی که به خاطر سرمایه‌گذاری در یونان صادر می‌شود، مزایای دیگری نیز دارد. یونان یکی از کشورهای عضو شینگن است؛ بنابراین دریافت ویزای طلایی یونان می‌تواند مجوز رفت و آمد راحت به سایر کشورهای شینگن را به شما بدهد. یکی دیگر از مهمترین این مزایا، حق اقامت فرد تبعه به همراه اعضای خانواده او است. اجازه اقامت فردی به تک‌تک اعضای خانواده داده خواهد شد. اعضای خانواده شامل موارد زیر می‌باشند.

  • همسر یا شریک زندگی که به نوعی حامی مالی و مدنی یکدیگر هستند
  • فرزندان مجرد دختر و پسر زیر ۲۱ سال
  • فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال شریک یا همسر، در صورتی که حضانت آن‌ها به فرد متقاضی سپرده شده باشد
  • بستگان درجه یک همسر یا شریک

 

نکته قابل تأمل در مورد ویزای طلایی اقامت یونان با خرید ملک، سن قانونی فرزندان است. در این نوع ویزا سن قانونی فرزندان، ۲۱ سال ذکر شده است. اما در سایر انواع ویزاهای اقامت، سن قانونی ۱۸ سال در نظر گرفته شده است. همچنین والدین زن و شوهر نیز می‌توانند با آن‌ها همراهی کنند. البته این مورد، خود نیز شرایط خاصی را می‌طلبد. شما با داشتن ویزای طلایی یونان از طریق اقامت در یونان با خرید ملک، می‌توانید در این کشور زندگی، کار و سرمایه‌گذاری نمایید. همچنین امکان دسترسی به سیستم‌های آموزشی و امکانات بهداشتی برای شما وجود دارد.

اقدامات لازم برای دریافت ویزای سرمایه گذاری

برای اقامت در یونان با خرید ملک، باید برای دریافت ویزا مدارکی را به سفارتخانه یونان ارائه دهید. یکی از این مدارک، بیمه‌نامه درمانی مسافرتی است. این بیمه‌نامه باید پوششی به میزان حداقل ۳۰ هزار یورو داشته و برای یونان و محدوده شینگن باشد. همچنین ارائه نامه و مستنداتی که نشان دهد هدف و قصد اصلی شما از این سفر چیست. شما باید مدرکی ارائه دهید که در مدتی که در یونان هستید در کجا اقامت خواهید داشت.

از دیگر مدارک لازم، ارائه برنامه سفر با تاریخ و شماره پرواز رفت و برگشت شما به یونان است. همچنین شما باید اثبات کنید که در طول مدت اقامت شما در یونان، بودجه کافی دارید. فرایند درخواست ویزا از طریق وزارت امور خارجه و مهاجرت یونان انجام می‌گیرد.

سرمایه مورد نیاز برای اقامت یونان با خرید ملک

یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری برای اقامت یونان با خرید ملک، میزان سرمایه است. سرمایه‌ای که برای دریافت این ویزا در نظر گرفته شده است بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. در واقع ارزش املاک و مستغلات در یونان باید حداقل ۲۵۰٫۰۰۰ یورو باشد. این مبلغ در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی رقم بسیار مناسب‌تری است. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد در مورد شرکای یک ملک است.

اگر یک ملک، دارای مالکیت مشترک باشد هر کدام از شرکا باید دارای سهمی به مبلغ حداقل ۲۵۰٫۰۰۰ یورو باشند. البته در مورد شراکت با همسر، باید مجموع سهام غیر قابل تقسیم آن‌ها ۲۵۰٫۰۰۰ یورو باشد. مبلغی که برای صدور ویزای طلایی اقامت یونان با خرید ملک در نظر گرفته شده است، همان قیمت قراردادی ملک است. قیمت قراردادی ملک باید به طور دقیق در قرارداد خرید و فروش یا همان قرارداد (S&P) ذکر شده باشد.

ویزای شینگن یونان
ویزای شینگن یونان

روش پرداخت در خرید ملک در یونان

یکی از مسائلی که در مورد قانون ویزای طلایی اقامت یونان با خرید ملک وجود دارد، روش پرداخت است. در سال‌های گذشته تغییراتی بر روی این قانون اعمال شده است. کشور یونان در مورد روش‌های پرداختی، قوانین نسبتا سختگیرانه‌ای را اعمال کرده است. در واقع قراردادهای خرید و فروش باید حاکی از پرداخت مبلغ از طریق یکی از روش‌های تعیین شده باشند. اگر روشی غیر از این روش‌ها به کار گرفته شود، صدور ویزای اقامت یونان با معامله ملک، تأیید نخواهد شد. پرداخت باید از طریق یک چک بانکی معتبر در حساب بانکی فروشنده انجام شود.

این حساب باید یک موسسه مالی معتبر و فعال در یونان باید باشد. پرداخت از طریق دستگاه (POS) نیز می‌تواند انجام شود. این دستگاه باید از دستگاه‌های فعال خدمات بانکی در یونان بوده و از طریق شارژ اعتبار بانکی یا کارت نقدی خریدار انجام شود. این پرداخت‌ها می‌توانند توسط همسر، اقوام خونی یا ازدواجی درجه دو خریدار انجام گیرند.

به غیر از تمامی موارد گفته شده واگذاری قرارداد باید توسط اداره ثبت مربوطه اثبات گردد. همچنین یک دفتر معتبر ثبت املاک در یونان باید گواهی صادر کند که این معامله بدون هیچ مشکل و مانعی انجام شده است.

 

مدت زمان ویزای طلایی اقامت یونان با خرید ملک

ویزای طلایی که برای اقامت یونان با خرید ملک صادر می‌شود معمولا ۵ ساله است. اما ویزای طلایی را می‌توان برای یک دوره مساوی و به طور دائمی در هر بار تمدید کرد. در واقع هر ۵ سال یک بار می‌توان این ویزا را تمدید کرد. البته این موضوع به شرطی است که املاک و مستغلات، همچنان در مالکیت فرد متقاضی ویزای اقامت یونان باقی مانده باشد.

ویزای طلایی اقامت یونان با معامله ملک با ویزای اقامت سایر کشورها یک تفاوت دیگر نیز دارد؛  پس از اینکه ویزای طلایی اقامت در یونان دریافت شد، نیازی به حضور شخص و خانواده وی در یونان وجود ندارد. در واقع شخص هر زمان که بخواهد می‌تواند از حضور در کشور یونان غیبت داشته باشد. اگر فرد قصد فروش مجدد ملک خود را داشته باشد، این فروش همزمان با لغو ویزای طلایی وی خواهد بود.

در واقع برای تمدید مجوز اقامت نیاز به یک مدرک مهم دارید. مدرکی که اثبات کند املاکی که خریداری کرده‌اید هنوز هم متعلق به شما است. یا اینکه بیانیه محکمی از سوی نمایندگان مربوطه ارائه شود که ثابت کند سرمایه‌گذاری شما در یونان همچنان ادامه دارد.

ویزای شینگن یونان
ویزای شینگن یونان

مدیریت املاک در اقامت یونان با خرید ملک

پس از دریافت اقامت یونان با خرید ملک نوبت به نحوه مدیریت ملک خواهد رسید. قانون ویزای طلایی برای مدیریت ملک، محدودیت خاصی در نظر نگرفته است. یعنی فرد خریدار دارای ویزای طلایی می‌تواند خود در ملک مربوطه اقامت داشته باشد. همچنین می‌تواند برای کسب درآمد با محدودیت فروش ملک از آن استفاده نماید. در واقع فرد دارای ویزای طلایی اقامت یونان با معامله و خرید ملک، می‌تواند ملک خود را اجاره دهد. این اتفاق در کشورهای دیگر اروپایی به طور سریع رخ نمی‌دهد.

در سایر کشورهای اتحادیه اروپا باید یک دوره زمانی مشخصی از دریافت ویزا گذشته باشد. پس از طی این مدت زمان، شخص می‌تواند ملک خود را اجاره دهد. در ضمن قراردادهای اجاره کوتاه مدت نشان می‌دهند که رشد اقتصادی در یونان در حال پیشرفت است. از این رو اقامت یونان با خرید ملک می‌تواند یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری محسوب شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که اموال غیرمنقول نمی‌توانند به عنوان ضمانت برای تامین مالی به حساب بیایند.

دریافت تابعیت و اجازه اقامت طولانی مدت

بر اساس قوانین جدید یونان، افراد دارای ویزای طلایی می‌توانند برای دریافت تابعیت اقدام کنند. در گذشته موضوع تابعیت با سخت‌گیری‌های بیشتری مواجه بود. اما در قوانین جدید افراد دارای اقامت یونان با خرید ملک، قادر هستند که تابعیت این کشور را دریافت کنند. اما نکته‌ مهمی در این بین وجود دارد. اگر واقعا در کشور یونان زندگی و مالیات پرداخت نمی‌کنید، نمی‌توانید برای شهروندی یونان اقدامی انجام دهید. چرا که برای دریافت شهروندی یونان باید حداقل هفت سال در این کشور زندگی کرده باشید.

شما برای شهروند شدن در یک کشور باید ابتدایی‌ترین ویژگی‌های یک شهروند را داشته باشد. در واقع باید اثبات کنید که با فرهنگ، دانش، زبان و ملت یونان پیوند برقرار کرده‌اید. این پیوند حتی اگر در سطح پایه و ابتدایی باشد، باز هم بسیار مهم است.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی بین ایرانیان گسترش یافته است. کشورهای عضو محدوده شینگن نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. یکی از این کشورها نیز یونان است که محبوبیت زیادی بین افراد مختلف دارد. یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری نیز خرید ملک است. یونان از جمله کشورهایی است که نسبت به سایر کشورهای عضو شینگن، دارای قوانین آسان‌تری برای دریافت اقامت است. از طرفی کم بودن هزینه‌های زندگی در این کشور، شرایط را برای سرمایه‌گذاری و زندگی راحت‌تر کرده است. در این مقاله سعی کردیم نگاهی اجمالی به موضوع اقامت در یونان با خرید ملک بپردازیم.

منبع 2

مطالب پیشنهادی:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

 

سوالت رو اینجا بپرس

ما در هر ساعتی پاسخگوی شما هستیم

× یوسفی هستم چطور میتونم کمکتون کنم؟